Menu
Dienstverlening / ICT / Marketing / ZZP / Freelance

Online marketing, zelf doen of uitbesteden?

Online marketing zelf doen

Online marketing is helemaal van nu. Hoewel de combinatie tussen traditionele en online marketing natuurlijk de gulden middenweg biedt, is het specialiseren in online marketing ontzettend belangrijk. Maar pak je dit zelf op, of besteed je dit uit aan een online marketing bureau? We hebben alle voors- en tegens even voor je op een rijtje gezet.

Voordelen uitbesteden

Van het maken van je website tot het organiseren van online marketing strategieën: een online marketing bureau weet precies hoe ze dit aan moeten pakken. Er werken zo ontzettend veel gespecialiseerde professionals in Nederland, er zijn er gegarandeerd meerdere die precies weten hoe ze de zaken voor jou aan moeten pakken. Terwijl zij zich bezig houden met de online marketing, kun jij je vervolgens focussen op jouw core business. Daarnaast is de kans groot dat zij beter weten hoe ze dit aan moeten pakken dan dat jij dat weet, en zo kun je er vanuit gaan dat het goed gebeurt!

Voordelen zelf doen

Wanneer je de online marketing zelf oppakt heb je daarentegen meer zaken in eigen hand. Niet alleen weet jij als geen ander hoe jouw business functioneert en hoe jouw doelgroep eruit ziet, je leert op deze manier ook iedere week weer wat extra bij. Je kunt direct je eigen foto’s maken en deze gebruiken voor online doeleinden, en bespaart flink in de kosten.

Nadelen uitbesteden

Het uitbesteden van je online marketing betekent natuurlijk dat je de marketing van jouw onderneming aan iemand anders over moet dragen; en dat kan altijd een risico zijn. Een gedegen onderzoek en kennismakingsgesprek is dan ook belangrijk om op deze manier te kunnen beslissen of een bepaald persoon of een bepaald bureau bij je past. Je moet een (vaak) onbekende in vertrouwen nemen, en deze de vrijheid geven om jouw onderneming op de kaart te zetten. Daarnaast werkt deze persoon natuurlijk niet gratis, en zullen hier extra kosten aan verbonden zijn.

Nadelen zelf doen

Hoewel niemand jouw onderneming kent zoals jij dat doet, is er ook niemand die een speciaal vak kent als de online marketeer. De kans is groot dat je, zelfs wanneer je jezelf goed inleest, veel beginnersfouten maakt. Je zult de plank regelmatig misslaan en best wat tijd kwijt zijn om alle online marketing mogelijkheden te onderzoeken. Zodra je met social media begint zul je natuurlijk ook voor content moeten zorgen. En hoewel een foto maken niet direct ontzettend moeilijk hoeft te zijn, moet je wel precies weten hoe je deze foto met je doelgroep deelt, op welk moment en via welk medium.