Menu
Detailhandel / Eigen bedrijf / Financieel

Zo optimaliseer je de cashflow van jouw kledingzaak

Cashflow kledingzaak

De financiële levensvatbaarheid van een onderneming laat zich niet alleen samenvatten door de omzet- of winstcijfers. Uiteindelijk is het van belang dat er ook (digitaal) geld in de onderneming aanwezig is. Zodat je de huur tijdig kan betalen. Of de nieuwste modeartikelen kan bestellen. En omdat het personeel hun loon tijdig verwacht. Door het optimaliseren van de cashflow, of het verschil tussen de inkomende en uitgaande geldstromen, bouw je mee aan het succes van jouw kledingzaak. Hieronder geven we een aantal belangrijke tips mee om dat ook in de praktijk om te zetten.

Spreid uitgaande betalingen

Ga in de eerste plaats na of je sommige betalingen niet over een langere periode kan spreiden. Soms gaat het om eenvoudige zaken zoals de brandverzekering. Even navragen bij de verzekeraar en waarschijnlijk kan je de premie ook per kwartaal of zelfs maandelijks betalen. Het is dan ook vrij onlogisch om de premie meteen jaarlijks te betalen. Dat is nergens goed voor.

Maar denk bijvoorbeeld ook aan andere eenmalige kosten zoals de betaling van het vakantiegeld. De meeste banken bieden eenvoudige formules aan om deze jaarlijkse kosten te spreiden en zo de cashflow te optimaliseren. Natuurlijk staat daar dan wel een beperkte rente tegenover, maar vanuit cashflow-perspectief is zakelijk krediet altijd wel een goed idee.

Laat jouw voorraad financieren

Een van de meest gebruikte vormen van zakelijk krediet voor modezaken moet wel voorraadfinanciering zijn. Via voorraadfinanciering kan je steeds de nieuwste collectie in huis halen terwijl je de betaling ervan over het volledige seizoen kan spreiden. Eventueel kan je de betaling ook richting de koopjesperiode uitstellen. In zo’n geval kies je ervoor om een groot deel van het krediet op het einde van het seizoen af te lossen. Dan zou de ingekochte voorraad immers helemaal verkocht moeten zijn.

Kledingwinkel cashflow

Vertraag uitgaande betalingen

Betaal steeds tijdig, maar nooit te vroeg. Dat moet de belangrijkste stelregel zijn voor eenieder die zijn cashflow wil optimaliseren. Kent jouw kledingleverancier jou een betalingstermijn van dertig dagen toe? Betaal dan ook pas op de dertigste dag. Met een gelukje zijn de van jouw klanten ontvangen betalingen al voldoende om met jouw leverancier af te rekenen. Ben je een trouwe klant of heb je een wel heel grote modewinkel? Dan kan je ook altijd proberen om een langere betalingstermijn te onderhandelen.

Maar te laat betalen doe je maar beter niet, want dan loop je al snel tegen boete- en intrestbedingen aan. Bovendien bederft dat ook de relatie met jouw leverancier. En als jouw leverancier dan ineens forse voorschotten vraagt, is het hek al helemaal van de dam!

Verbeter de DSO

Om de cashflow te optimaliseren is het belangrijk dat klanten tijdig betalen. De DSO of Days Sales Outstanding verbeteren, zorgt dan ook voor een betere cashflow. Als modezaak waar contante betalingen de regel zijn, is dit minder relevant. Maar indien je pakweg de kleding voor een bruiloft levert en met facturen werkt, kan je wel aan de DSO sleutelen. Vraag bijvoorbeeld een voorschot en ken een beperkte betalingstermijn toe. Een betaaltermijn van zo’n 14 dagen lijkt zeker te volstaan.

Lever je vaak op factuur? Dan kan je ook factoring overwegen. Dan hoeft jouw bankrekening niet tot de vervaldag van de factuur te wachten.