Vrijwel iedere MKB organisatie krijgt te maken met de uitdaging van informatiemanagement. Klantgegevens, aankoopdata, online conversies en nog vele andere informatiestromen komen binnen en worden vervolgens vaak weer vergeten. Dat is zonde, want met informatiemanagement kunnen deze informatiestromen juist een heleboel waarde opleveren voor je bedrijf! We vertellen je graag hoe dat werkt, dus lees vooral verder.
De stappen van informatiemanagement
Wanneer informatiemanagement wordt verwerkt in de organisatie worden er een aantal stappen doorlopen voordat dit proces ook daadwerkelijk impact heeft op de resultaten. Deze stappen hebben we hieronder uiteen gezet.
- Data
Het begint allemaal met data. Die komt van allerlei verschillende stromen en plaatsen. Jouw klanten leveren data aan, hun gedrag op jouw online kanalen ook en uiteraard zijn jouw medewerkers dagelijks verantwoordelijk voor het produceren van data in meer of mindere mate.
- Informatie
Data zelf levert nog niks op. Dit wordt eerst omgezet naar informatie. Deze stap houdt eigenlijk in dat de data wordt geordend, gerangschikt en opgeslagen. Zo ontstaat er toegankelijke informatie die ingezien en gebruikt kan worden.
- Kennis
Wanneer de data die geordend is tot informatie vervolgens wordt bekeken en geanalyseerd ontstaat er nieuwe kennis. Je komt erachter wat jouw klanten beweegt en doet nieuwe inzichten op die je anders nooit was tegengekomen. Deze kennis helpt je al meteen om betere beslissingen te maken.
- Wijsheid
Wanneer je met die kennis aan de slag gaat ontstaat er uiteindelijk een stukje wijsheid. Niet gebaseerd op gevoel of ervaring, maar juist vanuit concrete data. Dit geeft rust en inzicht die zich vertaald naar wijsheid en zo helpt om jouw bedrijfsvoering nog beter in te richten.
- Impact
Stappen drie en vier klonken waarschijnlijk al prettig, maar bij stap 5 komt de werkelijke waarde pas echt naar boven. Wanneer je jouw bedrijf zo inricht dat er vanuit informatiemanagement wordt gehandeld, zal dit een gigantische impact hebben. De data geeft als het ware richting aan de keuzes die je voor je organisatie kunt maken en heeft op die manier een gigantische impact op de resultaten!
Schakel een ervaren partij in
Het klinkt wellicht uitdagend om aan de slag te gaan met informatiemanagement, maar in de praktijk is het een vrij natuurlijke ontwikkeling die zichzelf behoorlijk snel terugverdiend. Handig is het wel om hier een ervaren partij voor in te schakelen, tenzij je de nodige expertise zelf al in huis hebt. Zij kunnen je dan helpen om het geheel stapsgewijs en met vertrouwen in te voeren en in gebruik te nemen. Eventueel kun je zelfs bepaalde aspecten permanent uitbesteden. Experts kunnen jouw informatiemanagement dan (deels) overnemen, waardoor jij je kunt focussen op je eigen bedrijfsvoering en toch gebruik kunt maken van goede voorzieningen op het gebied van informatiemanagement!