Menu
Eigen bedrijf / IT

Hoe gebruik je data science om je marktaandeel te vergroten?

Hoe gebruik je data science om je marktaandeel te vergroten?

Kennis is macht. Dat geldt op een heleboel gebieden, maar vlak daarbij de kennis over en inzicht in je bedrijfsgegevens niet uit. Met de opkomende technologieën zoals Artificial Intelligence (AI) wordt het voor je als ondernemer ook steeds belangrijker je data goed inzichtelijk te krijgen. En om deze data ook te gebruiken in de bepaling van je strategieën voor de toekomst van uw bedrijf, of het vergroten van je marktaandeel. Data science speelt daar een belangrijke rol in.

Wat is data science?

Eenvoudig gezegd is data science de wetenschap van de bedrijfsgegeven. Door de juiste programmeervaardigheden toe te passen kun je uit de data van de computersystemen alle informatie halen die je nodig hebt om te weten waar je met jouw bedrijf staat. Je analyseert op basis van de statistische gegevens en legt daar verbanden bij en trekt daar conclusies uit. Met de rapporten die daaruit rollen, kun je bepalen wat je moet doen om bijvoorbeeld je marktaandeel te vergroten.

Een complexe materie

Het toepassen van data science is niet eenvoudig. Want er komt meer bij kijken dan alleen de data uit je systeem verzamelen en dit in een rapport vermelden. Wat dacht je bijvoorbeeld van het analyseren van het clickgedrag op je website? Data science is een combinatie van wiskundig- en statistisch inzicht, onderzoek, kennis van de markt, kennis van computerprogramma’s en het toepassen van machine learning. Het totaal van deze vaardigheden zorgt voor een optimale analyse van de data van jouw bedrijf.

Hoe kun je data science toepassen in jouw onderneming?

Hoe kun je data science toepassen in jouw onderneming

De complexiteit van data science hoeft geen reden te zijn om dit niet in je eigen bedrijf toe te passen. Gelukkig zijn er oplossingen die je daarbij kunnen helpen. Met speciale datatechnologieën kunnen een aantal zaken geanalyseerd worden, afhankelijk van je behoefte en doelen. Om je marktaandeel te vergroten kun je met data science bijvoorbeeld de klantgegevens analyseren en zo weten wat belangrijk is. Een ander aspect is bijvoorbeeld het verbeteren van de klanttevredenheid. Dit draagt ook bij tot verbetering van het vertrouwen van de klant in je bedrijf en draagt ook bij tot het vergroten van je marktaandeel. Door het gebruik van geavanceerde technologieën bespaar je tijd en geld. Denk aan een chatbot op je website die eenvoudig de eerste standaard vragen van jouw klanten al kan opvangen en beantwoorden.

Wat zijn de voordelen van data science?

Je kunt met data science niet alleen een goed beeld krijgen van de behoeften van je klanten, maar ook vooraf al inspelen op de handelingen die jouw klanten uitvoeren. Je kunt de markt dus eigenlijk een stap voor zijn, omdat je gebruikmaakt van machine learning en andere intelligente toepassingen. Een voorbeeld hiervan is dat je automatisch de prijzen van je concurrenten kunt bijhouden, waardoor de prijzen op je eigen website geautomatiseerd kunnen inspelen op de trends in de markt. Het bespaart je tijd en geld, omdat je hier geen medewerker voor hoeft aan te nemen die dit handmatig bijhoudt. Algoritmes kunnen ook ingezet worden om jouw klanten op de website aanbevelingen te doen op basis van hun clickgedrag. Er zin verschillende oplossingen mogelijk om uw marktaandeel te vergroten. Kies hiervoor een data science oplossing die aansluit bij jouw wensen en je kunt er nog jaren van profiteren.