Menu
Communicatiebureau's / Communicatiebureaus / Marketing / Reclamebureau's / Reclamebureaus

Drukwerk: meer dan een professionele uitstraling

drukwerk

Het past goed bij de huisstijl en daarbij staat het netjes en geordend. Maar dat is niet de belangrijkste reden waarom wij al zo lang voorzien in de behoefte om presentatie- en opbergsystemen te bedrukken in de huisstijl van organisaties. Behalve dat het orde, netheid en een professionele indruk maakt, heeft het ook twee belangrijke commerciële functies. In dit artikel leggen we dit graag nader uit.

“In order to be successful, one must project an image of success at all times”

Klinkt misschien wat commercieel, maar het is waar. Zelfstandige ondernemers, of ondernemers in een midden- of kleinbedrijf, hebben er regelmatig mee te maken: concurrentie van een grote en bekende speler, waar de meeste mensen mee in zee gaan. De kleinschaligheid – en de kwaliteit – die het MKB vaak te bieden heeft ten opzichte van de grote ‘bulkbedrijven’ wordt door potentiële klanten vaak niet gezien; of het nu om business-to-costumier of business-to-business gaat. De grote onderneming straalt een bepaalde mate van betrouwbaarheid uit, omdat zij de indruk (willen) wekken vele klanten te bedienen, waardoor er een ‘overvloed aan beschikbare service’ wordt gesuggereerd. Dit hoeft in werkelijkheid helemaal niet zo te zijn, maar potentiële klanten worden er onbewust toe aangedreven dit te denken, waardoor ze ook eerder voor ‘de grote concurrent’ neigen te kiezen.

Een bekend voorbeeld is de supermarkt. Producten worden altijd helemaal naar voren gehaald in de schappen. Niet omdat de klant er zo beter ‘bij kan’, maar omdat het diezelfde illusie van ‘overvloed, welvaart en succes’ creëert. Uit onderzoek blijkt dat mensen dan eerder geneigd zijn zo’n product uit de schappen te pakken. Daarom is het als kleine kruidenier altijd moeilijk om te concurreren met een grote supermarktketen.

De ‘illusie’ van overvloed en/of succes wordt ook gecreëerd door een duidelijk herkenbare huisstijl die consequent is doorgevoerd in het drukwerk. Ook dit creëert bij de potentiële klant de ‘onbewuste illusie’ van succes, expertise, etc. Investeren in drukwerk in de eigen huisstijl is dus een investering in de marketing van je product en een betaalbaar concurrentiemiddel. Maar er is meer.

Mere exposure effect

Ooit op de radio een nummer gehoord waar je meteen op aansloeg? Aanzienlijke kans dat je oren het eerder hebben opgevangen, zonder dat je je er bewust van was, bijvoorbeeld in een druk winkelcentrum. Elke econoom, psycholoog of socioloog weet wat deze term betekent! Als je iets vaker gezien of gehoord hebt, beoordeel je dat als positiever dan iets wat volstrekt nieuw voor je is. Maar: Dit effect treedt alleen maar op als de waarneming onbewust plaatsvond.

Dagelijks zien we heel veel dingen ‘onbewust’. Dat betekent dat informatie het oog binnenkomt en door de hersenen verwerkt wordt, maar dat die informatie te kort aan het oog is blootgesteld, om grondig te worden verwerkt. Daardoor wordt sommige informatie door ons brein verwerkt, zonder dat we dit weten. We zijn ons daar niet bewust van. Op een later moment, wanneer we die informatie (zoals jouw bedrijfslogo) bewust waarnemen, beoordelen we deze ‘intuïtief’ als positiever. Drukwerk op mappen en ringbanden is daarom niet bedoeld om uitgebreid te laten bestuderen door potentiële klanten, om te laten zien hoe netjes en geordend je wel niet bent. Het is juist bedoeld om zijdelings waar te laten nemen. Uit studies over besluitvormingsprocessen blijkt dat de belangrijke beslissingen (bv. organisatiekeuze door een klant) door middel van intuïtie tot stand komen; het zogenoemde onbewuste ‘onderbuikgevoel’. En dat willen we beïnvloeden.

Drukwerk is daarmee effectief, maar toch zeer betaalbaar concurrentiemiddel om de grotere spelers het hoofd te bieden.